Friday, November 15, 2013

ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ ကုမၸဏီမ်ား ညႊန္ၾကားမႈ ဦးစီးဌာန ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ေကာ္မရွင္႐ုံး အဖြဲ႕မွဴး ဦးေအာင္ႏိုင္ဦးႏွင့္ ေတြ႕ဆုံျခင္း

Friday, 15 November 2013

ႏုိင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမ်ား ပိုမို ဝင္ေရာက္လာေစရန္ အတြက္ အကန္႔အသတ္မ်ား ရွိေနေသာ ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ဥပေဒကို ေျဖေလွ်ာ့မႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္ ေဆာင္႐ြက္ေနသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ား လာေရာက္လုပ္ကိုင္မႈ အေျခအေနႏွင့္ ပတ္သက္၍ သိရွိႏိုင္ရန္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ ကုမၸဏီမ်ား ညႊန္ၾကားမွဴဦးစီးဌာန ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ေကာ္မရွင္႐ုံး အဖြဲ႕မွဴး ဦးေအာင္ႏိုင္ဦးႏွင့္ ေတြ႕ဆုံေမးျမန္း ေဖာ္ျပအပ္ပါသည္။



Voice : အစိုးရသစ္လက္ထက္ ဥပေဒသစ္ မျပ႒ာန္းခင္နဲ႔ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈ ဥပေဒသစ္ ထုတ္ျပန္ၿပီး ေနာက္ပိုင္း ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ အေျခအေန သိခ်င္ပါတယ္။

UANO : FDI (ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ) ဥပေဒထြက္တာ ၂၀၁၂ ႏိုဝင္ဘာလေပါ့။ ဘ႑ာႏွစ္နဲ႔ဆိုရင္ ၂၀၁၂-၂၀၁၃ ဘ႑ာႏွစ္ထဲမွာေပါ့။ ဘ႑ာႏွစ္ရဲ႕ အလယ္ေလာက္မွာ ထြက္တာေပါ့။ ဥပေဒ မထြက္ခင္ကေတာ့ အသင့္အတင့္ပဲ ဝင္တယ္။ ဥပေဒထြက္ၿပီး ေနာက္ပိုင္းေတာ့ ပိုတိုးဝင္တယ္။ မႏွစ္က ဘ႑ာႏွစ္ တစ္ႏွစ္လုံးမွာ စုစုေပါင္း ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ပမာဏ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁ ဒသမ ၄ ဘီလီယံ ရွိတယ္။ ဒီႏွစ္ ၂၀၁၃-၂၀၁၄ ဘ႑ာႏွစ္က်ေတာ့ အခုဆိုရင္ ေျခာက္လ ေက်ာ္လာၿပီေပါ့ေနာ္။ ေအာက္တိုဘာဆိုရင္ ခုနစ္လေပါ့။ အဲဒီကာလအတြင္းမွာ ဝင္လာတဲ့ ပမာဏက အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၁ ဒသမ ၈ ဘီလီယံ နီးနီးေလာက္ရွိတယ္။ အဲဒီေတာ့ မႏွစ္ကထက္ ႏွစ္ဆေလာက္ ထပ္တက္လာမယ္လို႔ ယူဆလို႔ရတယ္။

Voice : လက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ရွိေနတဲ့ ျပည္ပ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ အမ်ားစုက သယံဇာတ ထုတ္ယူမႈ က႑မွာ ရွိေနတာကို ေတြ႕ရပါ တယ္။ တိုင္းျပည္ ဖြံ႕ၿဖဳိးေရးအတြက္ အေရးပါတဲ့ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ က႑မွာ ပိုမို မ်ားျပားလာေအာင္ ဘယ္လို ေဆာင္႐ြက္မလဲ။

UANO : လက္ရွိသြားေနတာကေတာ့ FDI နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး Labor Incentive ျဖစ္တဲ့ လုပ္သားအင္အား အမ်ားအျပား သုံးစြဲရတဲ့ လုပ္ငန္းေတြကို အဓိက ခြင့္ျပဳေပးခဲ့တာေပါ့။ လုပ္သားမ်ားမ်ား သုံးရတဲ့ ေနရာေတြကိုေပါ့။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ႏိုင္ငံသားေတြအတြက္ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္း မ်ားမ်ား ဖန္တီးေပးႏိုင္ေအာင္လို႔။ အရင္တုန္းက Resources Base မွာ မ်ားတာ မွန္တယ္။ ဒီ ၂ ႏွစ္ အတြင္း ဘယ္မွာမ်ားလဲ ဆိုေတာ့ Manufacturing အပိုင္းေပါ့။ ကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းေတြက Labor Incentive ျဖစ္တယ္။ အဲဒီဘက္မွာ မ်ားတယ္။ ဒီႏွစ္မွာ ဆိုရင္ စက္မႈလုပ္ငန္းက ဝင္လာတာ ရာခိုင္ႏႈန္း ၆၀ ေလာက္ ရွိတယ္။ ဟိုတယ္ႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္းေတြမွာ ၂၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ ဝင္လာတယ္။ က်န္တာက စိုက္ပ်ဳိးေရးက႑မွာ။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ အိမ္ရာအေဆာက္အအုံ ေဆာက္လုပ္ေရး က႑မ်ဳိးေတြမွာ ဝင္တယ္။ ၿခံဳေျပာလိုက္ရင္ ဒီ ၂ ႏွစ္ အတြင္းမွာ Resources ထုတ္ယူေရးက႑မွာ ဝင္တာ မရွိသေလာက္ ျဖစ္သြားၿပီ။

Voice : ကြၽန္ေတာ္တို႔ဆီမွာက်ေတာ့ Infrastructure လည္း အားနည္းတယ္။ လွ်ပ္စစ္မီး မမွန္ဘူး။ ဒီအေျခအေနမ်ဳိးမွာ FDI ေတြ ဝင္လာေအာင္ ဆြဲေဆာင္တဲ့ ေနရာမွာ အခက္အခဲ ဘယ္လိုေတြ ရွိလဲ။

UANO : အခက္အခဲက ေျပာရရင္ ခုနက လွ်ပ္စစ္မီးတင္ မကဘူး။ က်န္တဲ့ဟာေတြလည္း ရွိေသးတယ္။ ကိုယ့္တိုင္းျပည္က Infrastructure အားနည္းေသးတာကိုး။ Labor နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တိုင္းျပည္မွာက လူဦးေရ ၃၆ သန္းေလာက္က အလုပ္လုပ္ ႏိုင္တယ္လို႔ ေျပာေနၾကေပမယ့္ Skilled Labor မရွိေသးဘူး။ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ​ေတြ ဝင္လာဖို႔ Skilled Labor လည္း လိုေသးတယ္။ လူေတြမ်ား႐ုံနဲ႔ မရဘူး။ တခ်ဳိ႕ဥပေဒေတြက ျပင္တာ မၿပီးေသးဘူး။ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမွာ ပတ္ဝန္းက်င္ေကာင္းဖို႔ ဆိုတာက Legal Framework လည္း ေကာင္းဖို႔ လိုအပ္တယ္။ ေနာက္ၿပီး လူသား အရင္းအျမစ္ေတြလည္း ေကာင္းရမယ္ေပါ့။ ဒီလို စိန္ေခၚမႈေတြေတာ့ အမ်ားႀကီး ရွိေနတာေပါ့။ တစ္ခုၿပီးတစ္ခု ႀကဳိးစားၿပီးေတာ့ ရွင္းေနပါတယ္။

Voice : ျပည္တြင္းမွာ လာေရာက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမယ့္ ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူေတြအေပၚ ကန္႔သတ္ခ်က္ထားတဲ့ အခ်က္တခ်ဳိ႕ကို ေျဖေလွ်ာ့ေပးဖို႔ ျပန္လည္ သုံးသပ္ေနတယ္ ဆိုေတာ့ ဘယ္လိုက႑ အမ်ဳိးအစားေတြကို ျပန္လည္ သုံးသပ္ေနတာလဲ။

UANO : အဓိကကေတာ့ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ဥပေဒသစ္ ဆြဲခဲ့တဲ့သူေတြက အယူအဆ မ်ဳိးစုံ ျဖစ္ခဲ့တာေပါ့။ ဒါက ဘာလဲဆိုေတာ့ တိုင္းျပည္ဖြင့္ေပးမွ တိုးတက္မယ္လို႔ အယူအဆကို လက္ခံတဲ့သူေတြ ရွိသလို ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူေတြ အမ်ားႀကီးဝင္လာရင္ ကိုယ့္တိုင္းျပည္ထဲမွာရွိတဲ့ လုပ္ငန္းရွင္ေတြ ထိခိုက္နစ္နာမယ္ ဆိုတဲ့ အယူအဆရွိတဲ့ သူေတြလည္း ရွိတယ္။ ဒီလို Conflict ေတြ ရွိၾကတယ္ေပါ့။ ဒီလိုျဖစ္ၿပီးေတာ့ ဥပေဒက ေနာက္ဆုံး အတည္ျပဳသြားၿပီး ျဖစ္တဲ့အခ်ိန္မွာ ဥပေဒအရ လုပ္ႏိုင္မယ့္ လုပ္ငန္း နယ္ပယ္ေတြ သတ္မွတ္ေပးရတယ္။ အဲဒီလို သတ္မွတ္ေပးတဲ့ အခါက်ေတာ့ ဝန္ႀကီးဌာနေတြ အားလုံးရဲ႕ သေဘာထား ဆႏၵကို ယူရတယ္။ ပုဂၢလိက က႑ရဲ႕ သေဘာထား ဆႏၵကို ယူရတယ္။ ယူၿပီးေတာ့မွ ဒီအမိန္႔ကို ထုတ္ေပးရတာ။ သူတို႔ျဖစ္ေစခ်င္တဲ့ ဆႏၵကို ဦးစားေပး ရတာေပါ့ေနာ္။ ဝန္ႀကီးဌာနေတြက ျဖစ္ေစခ်င္တဲ့ ဆႏၵ၊ ပုဂၢလိက က႑ဘက္က ျဖစ္ေစခ်င္တဲ့ ဆႏၵ ဒါကို ဦးစားေပးၿပီးေတာ့ လုပ္ေပးရတာေပါ့။ တခ်ဳိ႕လုပ္ငန္းေတြမွာ ဖက္စပ္စနစ္နဲ႔ ခြင့္ျပဳမယ္ဆိုတဲ့ ကန္႔သတ္ ခ်က္ေတြထားမယ္။ တခ်ဳိ႕ လုပ္ငန္းေတြမွာ သတ္မွတ္တဲ့ Condition ေအာက္မွာပဲ လုပ္ရမယ္ ဆိုတဲ့ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ ထားတာ ရွိတယ္။ အဲဒီလို လုပ္ခဲ့ရတာေပါ့။ လုပ္ခဲ့ေတာ့ ဘာျဖစ္လဲ ဆိုေတာ့ တကယ္တမ္း လုပ္တဲ့ အခါက်ေတာ့ အားနည္းခ်က္ ေတြ႕လာတယ္။ ဘာေတြ႕လဲဆိုေတာ့ ဥပမာဖက္စပ္ပဲ လုပ္ရမယ္လို႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့ လုပ္ငန္းေတြမွာ လုပ္ငန္း တစ္ခုကို လုပ္ကိုင္ဖို႔ ႏိုင္ငံျခားသားက ျမန္မာျပည္လာတယ္။ ၿပီးေတာ့ အႀကီးႀကီး လုပ္ခ်င္တယ္။ ဖက္စပ္လည္း လုပ္ပါမယ္။ လုပ္ပါရေစလို႔ ေျပာတဲ့အခါ အဲဒီအခါက်ေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံသား ဘက္က ဖက္စပ္လုပ္ႏိုင္မယ့္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ဳိး ဟုတ္တိပတ္တိ ဒီမွာ မရွိဘူး။ မရွိတဲ့ အခါမွာ ဒီဟာက သူလည္း လုပ္ခ်င္တယ္။ လုပ္ဖို႔လည္း တိုင္းျပည္ကလည္း ဒီလုပ္ငန္းမ်ဳိးက လိုေနတယ္။ သူကိုယ္တိုင္လည္း ဖက္စပ္ လုပ္ပါမယ္လို႔ အဆိုျပဳတယ္။ ဒါေပမဲ့ တိုင္းျပည္ထဲမွာ ဖက္စပ္လုပ္ႏိုင္မယ့္သူ မရွိေတာ့ ကိုယ့္ဆီလာမယ့္ အခြင့္အလမ္း တစ္ခုက မရဘူးျဖစ္တာေပါ့။ ဒါေတြကို ျပန္သုံးသပ္တဲ့ အခါမွာေတာ့ တခ်ဳိ႕ဟာေတြက ျပန္သုံးသပ္ၿပီး ေျဖေလွ်ာ့သင့္တာကို ေျဖေလွ်ာ့ရမယ္။ ေနာက္တစ္ခုက ဒီ အမိန္႔ေၾကညာခ်က္ ထုတ္ျပန္စဥ္တုန္းက တခ်ဳိ႕ကိစၥေတြကို Performances Requirements ေပါ့။ ျပည္တြင္းက ကုန္ၾကမ္းကို ဘယ္ေလာက္ သုံးရမယ္။ ေနာက္ ျပည္ပကို ဘယ္ေလာက္ ပို႔ရမယ္ စသည္ျဖင့္ေပါ့။ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ ရွိတာ ျဖစ္တယ္။ တကယ္ လုပ္ၾကည့္တဲ့အခါ ျပည္တြင္း ကုန္ၾကမ္းက ေလာက္ေလာက္ လားလား မေပးႏိုင္တဲ့ ဟာမ်ဳိးေတြလည္း ရွိလာတယ္။ ေပးႏိုင္တဲ့ဟာ ေတြက်ေတာ့လည္း လိုခ်င္တဲ့ Quality မရဘူး။ အဲဒီမ်ဳိး ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြလည္း သြားေတြ႕တယ္။ တစ္ဖက္ကလည္း ဒီျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ Investment နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ Review ျပန္လုပ္တဲ့အခါမွာ OECD က Review လုပ္ထားတာ ရွိတယ္။ World Bank က လုပ္ေပးသြားတာ ရွိတယ္။ ရွိေတာ့ OECD က Review က ဘာေတြ႕လဲ ဆိုေတာ့ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကမာၻေပၚမွာ ဒုတိယ ကန္႔သတ္ခ်က္ အမ်ားဆုံးႏိုင္ငံ ဆိုၿပီးေတာ့ သြားေတြ႕တယ္။ တစ္ဖက္ကလည္း ႏိုင္ငံေတာ္က Investor Friendly Environment ကို ဖန္တီးမယ္လို႔ ေျပာတယ္။ တစ္ဖက္က ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ ေျပာေနေတာ့ အေျပာတျခား အလုပ္တျခား သေဘာမ်ဳိး ျဖစ္ေနတယ္။ ျပည္ပက ျမင္တဲ့ အပိုင္းမွာလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ မ်ားတယ္။ ဒီဟာေတြကို ေသခ်ာ Review လုပ္ၿပီးေတာ့မွ တိုင္းျပည္အတြက္ တကယ္ လက္ေတြ႕က်တဲ့ အက်ဳိးရွိမယ့္ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ ျဖစ္ေအာင္ ျပန္ျပင္ဖို႔ လိုတယ္။ ျပင္ၿပီးေတာ့မွ ႏိုင္ငံသားလည္း အလုပ္ျဖစ္ရမယ္၊ တိုင္းျပည္လည္း အက်ဳိးရွိရမယ္။ အဲလို ျပန္ျပင္တာ။ ဥပမာအားျဖင့္ ဆိုရင္ စားေသာက္ကုန္ လုပ္ငန္းဆိုရင္ JV (Joint Venture) လုပ္ရမယ္လို႔ သတ္မွတ္ထားတယ္။ ျပည္ပက တခ်ဳိ႕ကုမၸဏီႀကီးေတြ လာစုံစမ္းတယ္။ လာစုံစမ္းတာ ဘာလဲဆိုေတာ့ စားေသာက္ကုန္ လုပ္မယ္။ ဒီမွာ ထုတ္မယ္။ ထုတ္ၿပီးရင္ ျမန္မာျပည္က ကုန္ၾကမ္းလည္း သုံးမယ္။ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာျပည္မွာ လုံးဝ Local မျဖန္႔ဘူး။ အားလုံး Export လုပ္မယ္။ ၁၀၀ ရာခိုင္ႏႈန္း အဲဒီလိုလုပ္လို႔ ရမလားလို႔ သူတို႔ဘက္က ေမးတာေတြ ရွိတယ္။ အဲဒီေတာ့ စဥ္းစားၾကည့္လိုက္ေတာ့ တိုင္းျပည္မွာ စက္႐ုံ လာေထာင္တယ္။ ကိုယ့္တိုင္းျပည္က ကုန္ၾကမ္း သုံးတယ္၊ နံပါတ္တစ္က ေတာင္သူ လယ္သမားေတြအတြက္ အက်ဳိးရွိတယ္။ ဘာပဲေျပာေျပာ သူတို႔ ေစ်းကြက္ တစ္ခု ဖန္တီးၿပီးသား ျဖစ္မယ္။ စက္႐ုံလာေထာင္လို႔ ရွိရင္ ႏိုင္ငံသားေတြ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းလည္း ေပါမယ္။ ဒီပစၥည္းေတြကို ျပည္တြင္းမွာ ျဖန္႔တာမဟုတ္တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ျပည္တြင္းက ႏိုင္ငံသား စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ေတြ အတြက္လည္း အက်ဳိးရွိတယ္။ သူတို႔အတြက္ ၿပဳိင္ဘက္တစ္ခု တိုးလာစရာေၾကာင္း မရွိေတာ့ဘူး။ ဒီေတာ့ အဘက္ဘက္က ျပန္စဥ္း စားၾကည့္ရင္ အက်ဳိးရွိေနလ်က္နဲ႔ ကန္႔သတ္ခ်က္ထဲမွာ စားေသာက္ကုန္ လုပ္ငန္းဆိုရင္ JV ပဲ လုပ္ရမယ္ ဆိုတာမ်ဳိးက ျပန္သုံးသပ္ၿပီး ျပည္တြင္းမွာ လာလုပ္မယ့္ Investment ဆိုရင္ ျပည္တြင္း ေစ်းကြက္ကို ျဖန္႔မွာ ဆိုရင္ေတာ့ JV လုပ္။ ျပည္တြင္း ေစ်းကြက္ကို မျဖန္႔ဘဲ ရာႏႈန္းျပည့္ Export လုပ္မယ္ဆိုရင္ ၁၀၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ေပးသင့္ရင္ ေပးပစ္လိုက္ေပါ့။ ဒါက ဥပမာ ေပးတာေပါ့ေနာ္။

Voice : အခုကမာၻ႔ဘဏ္က ထုတ္ျပန္လိုက္တဲ့ အစီရင္ခံစာမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ေငြေၾကး ေဖာင္းပြမႈႏႈန္း ျမင့္တယ္လို႔ ေဖာ္ျပ ထားတယ္။ စီးပြားေရး ပညာရွင္အခ်ဳိ႕ကလည္း ျပည္တြင္း ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ပမာဏ နည္းၿပီး ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈက မ်ားေနရင္ Inflation တက္ႏိုင္တယ္လို႔ သုံးသပ္ထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ အဲဒီအခ်က္ကို တစ္ခ်က္ေလာက္ သုံးသပ္ေပးပါဦး။

UANO : အဲဒါက ရာႏႈန္းျပည့္ မမွန္ဘူး ဗ်။ ရာႏႈန္းျပည့္ မမွန္ဘူးဆိုတာက Investment အပိုင္းမွာ FDI ေတြ ဝင္လာတယ္ ဆိုတာက ဥပမာေျပာရရင္ ခုနက ၁ ဒသမ ၄ ဘီလီယံ ဆိုတာက ပိုက္ဆံခ်ည္းပဲ ဝင္လာတာ မဟုတ္ဘူး။ အဲဒီ ၁ ဒသမ ၄ ဘီလီယံထဲမွာ ပစၥည္းေတြ ပါတယ္။ စက္ပစၥည္းေတြ ပါတယ္။ ဥပေဒအရကို ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈကို တန္ဖိုးသင့္တဲ့အခါ သူသြင္းလာတဲ့ စက္ပစၥည္းေတြ တန္ဖိုး ဒါလည္း Investment ေပါ့။ သူ႔ရဲ႕နည္းပညာနဲ႔ ပတ္သက္တာ ေတြကိုလည္း တန္ဖိုး သတ္မွတ္တယ္။ တကယ္တမ္းက်ေတာ့ Investment တစ္ခု တိုင္းျပည္ထဲကို ဝင္လာလို႔ရွိရင္ ေငြဝင္တဲ့ ပမာဏက ရာခိုင္ႏႈန္း ၂၀ ေလာက္ပဲ ရွိတာ။ တစ္ရာဖိုး ေပးလိုက္ရင္ ၈၀ ဖိုးက နည္းပညာ ရယ္၊ သူ႔ရဲ႕ Rights ရယ္၊ သူ႔ရဲ႕ စက္ပစၥည္းေတြ၊ လုပ္ငန္းခြင္ထဲမွာ သုံးမယ့္ ပစၥည္းေတြ ဒါေတြ ဝင္လာတာ ေငြသား ဝင္လာတာက ပ်မ္းမွ်ေျပာရင္ ၂၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ပဲ ရွိတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဒီဟာမ်ဳိး မ်ားတယ္လို႔ ေျပာလို႔ မရဘူး။ ကုန္သြယ္မႈမ်ား သြင္းကုန္က မ်ားၿပီး ပို႔ကုန္က နည္းေနတယ္။ အဲဒီအတြက္ေၾကာင့္ မို႔လို႔ ဘဲစားဘဲ ေျခေပါ့။ ေနာက္တစ္ခ်က္ကလည္း Local Investment လည္း မက်ဘူး။ ႏိုင္ငံသားေတြရဲ႕ Investment ကလည္း မႏွစ္က က်ပ္ ၁၁ ထရီလီယံေလာက္ ရွိတယ္။ ဒီႏွစ္က ႏွစ္ဝက္နဲ႔ က်ပ္ဘီလီယံ ေျခာက္ရာ ေက်ာ္ေနၿပီ။ ဆိုေတာ့ ႏွစ္ကုန္ရင္ မႏွစ္က အေနအထားကို ေက်ာ္သြားမယ္ ထင္တယ္။ အဲဒီေတာ့ Local Investment ကလည္း အားေကာင္းေနတယ္။ အဲဒီေတာ့ Inflation မွာ တျခား Sector ေတြ ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ Investment ဝင္တာမ်ားလို႔ Inflation တက္တယ္ဆိုတာက ရာႏႈန္းျပည့္ မမွန္ဘူးလို႔ ေျပာလို႔ရတယ္။

Voice : OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဆိုင္ရာ မူေဘာင္ကို က်င့္သုံးေနတယ္လို႔ သိရတယ္။ အဲဒီမူေဘာင္ အေၾကာင္းလည္း သိခ်င္ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဘယ္အခ်ိန္က စတင္ အသုံးျပဳတာလဲ။ ဘာေၾကာင့္ အသုံးျပဳတာလဲ။ ဘယ္လိုေတြ ေဆာင္႐ြက္ရမွာလဲ။

UANO : အဓိကကေတာ့ OECD နဲ႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔က ဘာလုပ္တာလဲ ဆိုေတာ့ ေရာဂါရွာတာ ေပါ့ေနာ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔က ကိုယ့္တိုင္းျပည္က Investment အေျခအေနကို ကိုယ့္ဟာကို ျပန္ၿပီးသုံးသပ္ရတာ ေပါ့။ ကိုယ့္တိုင္းျပည္မ်ား ဘာအားနည္းေနသလဲ သုံးသပ္တာေပါ့။ သုံးသပ္တဲ့အခါ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ သုံးသပ္ရင္ အမွန္မျမင္ဘူး။ တကယ္ေရာ Investor ေတြ လုပ္သာ ကိုင္သာ ရွိရဲ႕လားေပါ့ ဒါမ်ဳိးေတြ။ ေနာက္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဥပေဒကေရာ ေကာင္းရဲ႕လား ဒါမ်ဳိးေတြေပါ့။ ဒါေလးေတြကို ေပၚလြင္ဖို႔ အတြက္ OECD ကို အကူအညီ ေတာင္းတာပါ။ ေနာက္တစ္ခါ Investment Policy Review ကို တိုင္းျပည္မွာရွိတဲ့ Investment နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ Sector အားလုံးကို သုံးသပ္ဖို႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ပူးေပါင္းလုပ္တာ တစ္ႏွစ္ခြဲေလာက္ ရွိသြားပါၿပီ။ သုံးသပ္ၿပီးရင္ ၂၀၁၄ ေဖေဖာ္ဝါရီလဆိုရင္ Report တရားဝင္ ထုတ္ျပန္ေပးမွာပါ။ အဲဒီမွာေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံက Investment ဥပေဒက ဘာေတြ အားနည္းေနတယ္၊ တျခား Business Law မွာ ဘာေတြ အားနည္းေနတယ္၊ မူပိုင္းဆိုင္ရာမွာ ဘာေတြ အားနည္းေနတယ္၊ ဘာေတြ ျပင္ရမယ္၊ ဘာေတြကို ျပန္ၿပီး တည့္မတ္ရမယ္ ဆိုတာ ဆိုတာေလးေတြက အဲဒီမွာ ထြက္လာမွာေပါ့။ အဲဒီ Review ေပၚမွာ အေျခခံၿပီးေတာ့မွ ျပင္သင့္တဲ့ဟာေတြကို လိုက္ျပင္ရမွာေပါ့။

Voice : အဲဒီ OECD Review က ႏွစ္စဥ္ ထုတ္တာမ်ဳိးလား။ ဒီ Review ကေန ဘာအက်ဳိးေက်းဇူးေတြ ရႏိုင္လဲ။ ရေနၿပီလဲ။

UANO : ဒီ Review ကလည္း ကြၽန္ေတာ္ တို႔တိုင္းျပည္မွာ အရင္က မရွိဖူးဘူး။ ဒါက ကြၽန္ေတာ္တို႔ တိုင္းျပည္နဲ႔ OECD နဲ႔ ပထမဆုံး ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္တဲ့ Review ပါ။ အရင္တုန္းက OECD အာဆီယံထဲမွာ ဆိုရင္ မေလးရွားကို ကူၿပီး လုပ္ေပးခဲ့ဖူးတယ္။ အင္ဒိုနီးရွား လုပ္ေပးခဲ့ဖူးတယ္။ ဗီယက္နမ္ကို လုပ္ေပးခဲ့ဖူးတယ္။ အခု ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဒါမ်ဳိး လုပ္ေပးတာေပါ့ေနာ္။ လုပ္ေပးေတာ့ ဒီ Review အတြက္ ကုန္က် တဲ့ ဒီစရိတ္ေတြ အားလုံးကို ၾသစေၾတးလ်နဲ႔ နယူးဇီလန္ ႏိုင္ငံေတြက အကုန္အက်ခံ တယ္။ OECD က ပညာရွင္ေတြနဲ႔ Review လုပ္တယ္။ ဒီဟာက အခုမွ စလုပ္တာ အရင္ မလုပ္ခဲ့ဖူးဘူး။ ဒီ Review က ႏွစ္စဥ္ ထုတ္တာမ်ဳိးေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ သူက တိုင္းျပည္ တစ္ခုရဲ႕ အေနအထားကို ၾကည့္ၿပီးေတာ့ တစ္ခါ လုပ္ေပးတယ္။ ေနာက္ထပ္ တိုင္းျပည္က ၂ ႏွစ္၊ သုံးႏွစ္ၾကာလို႔ ထပ္လုပ္ခ်င္တယ္ ဆိုရင္ လာေလ့လာတယ္ ထပ္လုပ္ေပးတယ္။ ဒီ Review က Investment Promotion အတြက္ အရမ္းအေရးပါတယ္။ ဘာလို႔လဲ ဆိုေတာ့ OECD ဆိုတာ Investment Process နဲ႔ ပတ္သက္လာရင္ တစ္ကမာၻလုံးက ေလးစားရတဲ့ ၾကားခံ အဖြဲ႕အစည္း။ ဒီေတာ့ သူ႔ Review ထဲမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဒါေတြ အားနည္းေနတယ္ ဆိုတာ ထုတ္ျပလိုက္တယ္။ တစ္ခုက အားနည္းတယ္လို႔ ေျပာတဲ့ေနရာမွာ ႏွစ္ပိုင္းရွိတယ္။ အစိုးရက ျပင္ႏိုင္မယ့္ဟာေတြကို ျပင္ႏိုင္မယ့္ အခြင့္အလမ္း အစိုးရမွာ တစ္ခုရမယ္။ Investor ဘက္ကလည္း ဒီတိုင္းျပည္မွာ ဒါေတြ အားနည္းေနတယ္။ ဥပမာ-ဒီတိုင္းျပည္မွာ လွ်ပ္စစ္မီး မမွန္ဘူး၊ သူတို႔ Investment လာလုပ္ရင္ ကိုယ္ပိုင္ Generator ရွိမွ ျဖစ္မယ္ဆိုတာ ႀကဳိေတြးမယ္။ Investor အတြက္လည္း ႀကဳိျပင္လို႔ ရသြားတာေပါ့။ တစ္ဆက္တည္းမွာ ဒီအားနည္းခ်က္ေတြကို အစိုးရက ျပင္လိုက္ျခင္းအားျဖင့္ တိုင္းျပည္ရဲ႕ Investment Environment ပိုေကာင္းလာမယ္။

Voice : (ျမန္မာႏိုင္ငံ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ေကာ္မရွင္) ရဲ႕ ဆုံးျဖတ္ပိုင္ခြင့္ေတြကို ေလွ်ာ့ခ်ထားတယ္။ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ အဆိုျပဳခ်က္ စစ္ေဆးတဲ့ ေနရာမွာ MIC ရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြကို ေလွ်ာ့ခ်ထားတယ္လို႔ သိရတယ္။ ဘယ္လို ေဆာင္႐ြက္ေနတာလဲ။ ဘာေၾကာင့္ ဒီလို ေဆာင္႐ြက္ရတာလဲ။

UANO : MIC ရဲ႕ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြကို ေလွ်ာ့ခ်ေနရတာက ဒီလိုဗ်။ ဥပေဒသစ္မွာ MIC က လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြ အမ်ားႀကီး ယူထားတယ္။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ တိုင္းျပည္က အရင္ Policy အေဟာင္းေပါ့ေနာ္ အဲဒီတုန္းက ဝန္ႀကီးဌာနတိုင္းမွာ သူ႔ဝန္ႀကီးဌာနနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဥပေဒေတြ ရွိတယ္။ Policy ေတြ ရွိတယ္။ လုပ္ထုံး လုပ္နည္းေတြ ရွိတယ္။ Investment က်ေတာ့ ဝန္ႀကီးဌာန တစ္ခုတည္းမွာ လုပ္လို႔ မရဘူး။ အားလုံးေပါင္း လုပ္ရတာ။ အဲဒီေတာ့ Investment Environment ေကာင္းလာဖို႔ ဝန္ႀကီးဌာနရဲ႕ ဒီဥပေဒေတြ ေျဖေလွ်ာ့ဖို႔ လိုလာတယ္။ ဆိုလို႔ရွိရင္ ဝန္ႀကီးဌာနေတြက မေျဖေလွ်ာ့ႏိုင္ဘူး။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္အရ လုပ္ထားတာ။ ေနာက္ဝန္ႀကီးဌာန တစ္ခုကလည္း ဒါေလးကို ျပန္သုံးသပ္ေပးပါ။ တိုင္းျပည္အတြက္ လိုအပ္လို႔ လုပ္ထားတာ။ အဲဒီလို ျဖစ္ေနလို႔ရွိရင္ ေပါင္းစပ္ညႇိႏိႈင္းမႈ လက္ခံဖို႔ MIC ရဲ႕ အခန္းက႑ကို ျမႇင့္မထားဘူးဆိုရင္ ဝန္ႀကီးဌာနေတြနဲ႔ ေပါင္းစပ္ ေဆာင္႐ြက္ရာမွာ အခက္အခဲေတြ ေပၚလာမယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဥပေဒသစ္ဆြဲတဲ့ အခါမွာ MIC ကို လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြ အမ်ားႀကီး ေပးခဲ့ရတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဝန္ႀကီးဌာနေတြရဲ႕ လုပ္ငန္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ တခ်ဳိ႕ကိစၥေလးေတြမွာ ျပင္မရတဲ့ ကိစၥေလးေတြ ဥပမာ- ဥပေဒနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကန္႔သတ္ခ်က္ေလး ေတြရွိၿပီ MIC ရဲ႕ လုပ္ကိုင္ခြင့္ထက္ ေက်ာ္လြန္ ေပးရတယ္။ ေကာင္းတာ ရွိသလို မေကာင္းတာလည္း ရွိတယ္။ MIC ကို လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြ ေပးတဲ့အတြက္ ဆုံးျဖတ္ေပးရတာေတြ မ်ားလာတယ္။ ဒါေပမဲ့ မေကာင္းတာက ကိစၥတိုင္းကို MIC တင္ေပးရတဲ့အတြက္ MIC မွာ ဝန္ထုပ္ဝန္ပိုးေတြ တက္လာတယ္။ Investor မွာလည္း ဝန္ထုပ္ဝန္ဖိုးေတြ မ်ားလာတယ္။ ေကာင္းတာလည္း ရွိသလို မေကာင္းတာလည္း ရွိတယ္။ ဒီေတာ့ MIC က ကိစၥတိုင္း လုပ္ရမွာေတာ့ မွန္တယ္။ သို႔ေသာ္ ေျဖေလွ်ာ့လို႔ ရတာေတြ ေျဖေလွ်ာ့မယ္။ ဒါေၾကာင့္ One Stop Service ေထာင္လိုက္တယ္။ MIC တင္ရမယ့္ ကိစၥေတြကို MIC မတင္နဲ႔ေတာ့ ဒီမွာပဲ လုပ္လိုက္။ ပို႔ကုန္၊ သြင္းကုန္ လုပ္ခ်င္တာလား ဘာလား ညာလား အရင္က MIC တင္ရတယ္။ မတင္နဲ႔ေတာ့ ဒီမွာတင္ ျဖတ္လိုက္ေတာ့။ အရင္ MIC တင္ရတဲ့ လုပ္ငန္း ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို မတင္ေစေတာ့ဘဲနဲ႔ တစ္ခါတည္း ဆုံးျဖတ္ ေပးလိုက္တာ။

Voice : တျခား ဘာမ်ား ျဖည့္စြက္ ေျပာခ်င္ေသးလဲ ခင္ဗ်။

UANO : ကြၽန္ေတာ္တို႔ အေနနဲ႔ တခ်ဳိ႕ မီဒီယာေတြကို ဖတ္ၾကည့္တဲ့ အခါမွာ တခ်ဳိ႕လည္း အျပဳသေဘာနဲ႔ ေရးတာေလးေတြ ရွိတယ္။ တခ်ဳိ႕က ေဝဖန္တာေလးေတြ ရွိတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ နည္းနည္းေလး သတိထားမိတာ တစ္ခုက ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ တံခါး ဖြင့္ေပမယ့္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈက ဝင္သင့္သေလာက္ မဝင္ဘူးလို႔ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေရးၾကတယ္။ လႊတ္ေတာ္ဘက္က အႀကီးအကဲေတြ ျပည္ပသြားတဲ့အခါ ျဖစ္ျဖစ္၊ ျပည္ပ ခရီးစဥ္ေတြမွာ ျဖစ္ျဖစ္ ေျပာတာေလးေတြလည္း ေတြ႕ရပါတယ္။ ဥပေဒဆြဲၿပီး ထြက္လာေပမယ့္လည္း ဝင္သင့္သေလာက္ မဝင္ဘူး စသျဖင့္ေပါ့။ ကိန္းဂဏန္းအားျဖင့္ ဝင္သင့္သေလာက္ ဝင္တယ္။ မဝင္ဘူးဆိုတာ ရွင္းေနတာပဲ။ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈက ေလ်ာ့မသြားဘဲနဲ႔ တိုးေနတာေလ။ အရွိန္အဟုန္ ေကာင္းေကာင္းနဲ႔ ဝင္ေနတယ္။ ဒါေလး တစ္ခ်က္ ေျပာခ်င္တယ္။ သို႔ေသာ္ အခု ေရတြင္းတူး အခု ေရၾကည္ ေသာက္လို႔ရတဲ့ အဆင့္ေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ကြၽန္ေတာ္တို႔မွာ လုပ္ရမယ့္ ကိစၥေတြလည္း အမ်ားႀကီးပဲ။ ကြၽန္ေတာ္ ဘာတစ္ခု ေျပာႏိုင္လဲ ဆိုေတာ့ ဥပမာႏွစ္ခု ကြၽန္ေတာ္ ေပးခ်င္တယ္။ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ေပၚလစီ စေျပာင္းတာ ၁၉၇၉ ခုႏွစ္။ သူ႔တိုင္းျပည္ထဲကို ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြ ေလာက္ေလာက္လားလား စဝင္တာ ၁၉၉၃ ခုႏွစ္မွ။ ၁၄ ႏွစ္ေလာက္ ေစာင့္လိုက္ရတယ္။ ဗီယက္နမ္မွာ စဖြင့္တာ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္။ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ စဝင္တာ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္မွ။ ငါးႏွစ္ အခ်ိန္ ယူခဲ့ရတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔က ဥပေဒအသစ္ ျပင္ၿပီးစလုပ္တာ တစ္ႏွစ္ေလာက္ပဲ ရွိေသးတယ္။ ဒီတစ္ႏွစ္အတြင္းမွာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈက မႏွစ္ကနဲ႔စာရင္ ႏွစ္ဆေလာက္ ျဖစ္တယ္ဆိုေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဝင္သင့္သေလာက္ မဝင္ဘူး ဆိုတာသည္ တကယ္ေတာ့ လက္ေတြ႕မွာ ကိုယ့္တိုင္းျပည္မွာ ရင္ဆိုင္ခဲ့ရတဲ့ အခက္အခဲေတြလည္း ရွိေနေသးတယ္။ ဒီလို အေနအထားမွာ အခုေလာက္ ဝင္တာကို ဝင္သင့္သေလာက္ မဝင္ဘူးလို႔ ေျပာတာ မမွန္ဘူးလို႔ဘဲ ေျပာခ်င္တယ္။ ဒါေလးက ကြၽန္ေတာ္ ေပးခ်င္တဲ့ မက္ေဆ့ဂ်္ပါ။

the voice

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...