[ျငိမ္းခ်မ္းေရးကားပါမစ္ကိစၥကို အေျခအေနမွန္ကို ဗဟိုျပဳျပီး အျပဳသေဘာ ေ၀ဖန္ ေရးသားထားတဲ့ သုံးသပ္ခ်က္ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ပါ-အခ်ဳိ႕ကိုသာ ေကာက္ႏႈတ္ေဖာ္ျပထားျခင္း ျဖစ္ျပီး အက်ယ္ဖတ္လိုပါက ေအာက္တြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ ကိုစည္သူေအာင္ျမင့္ေ၀ါလ္သို႔ ဖတ္ရႈနုိင္ပါသည္။]
လက္နက္ကိုင္အဖဲြ႕က ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းအတြက္ ခ်ေပးတဲ့ ကားလိုင္စင္ အရည္အတြက္ တစ္ခ်ိဳ႕ကို အစိုးရက လံုး၀ အခြန္ကင္းလြတ္ခြင့္ေပးထားတဲ့အတြက္ အဲဒီ ပါမစ္ေတြကိုင္ျပီး တန္ဘိုးအလြန္ျမင့္တဲ့ ကားေတြကို လိုင္စင္၀င္၊ ေစ်းကြက္ထဲ ျပန္ေရာက္တဲ့အခါ အျမင့္ကားေတြ ေစ်း ေဇာက္ထိုး က်ကုန္ပါတယ္။ ဒီအခါ တကယ့္ အျမင့္ကားၾကီးေတြ ေစ်းက်ေအာင္ အစိုးရကလုပ္တာဆိုျပီး ကိုယ္က်ိဳးစီးပြား ထိခိုက္သြားသူေတြက မီဒီယာ သံုး ထိုးႏွက္တာေတြေတာင္ ရွိလာပါတယ္။
● အရင္ကတည္းက ရွိခဲ့တယ္
တကယ္ေတာ့ ျငိမ္းခ်မ္းေရးကား ဆိုတာ အရင္ေခတ္ကတည္းက ရွိခဲ့တာပါ။ ျဖစ္ပံုက ဒီလိုပါ။ ၁၉၉၀ ေနာက္ပိုင္း တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖဲြ႕ေတြ အစိုးရနဲ႔ ျငိမ္းခ်မ္းေရးယူျပီးတဲ့အခါ စီးပြားေရး အခြင့္အလမ္း မ်ိဳးစံု ေတာင္းဆိုတာေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီထဲမွာ တပ္ဖဲြ႕ပိုင္ကားေတြကို ျမိဳ႕ေတြေပၚမွာ တရား၀င္ အသံုးျပဳခြင့္ေပးဖို႔ ဆိုတာလည္း ပါပါတယ္။
အခ်ိန္တစ္ခ်ိဳ႕မွာဆို ကားတစ္စီး သြင္းခြင့္ေပးလိုက္တာနဲ႔ က်ပ္ေငြ သိန္းေထာင္နဲ႔ခ်ီ လာဘ္ေငြရတဲ့ ကာလ မ်ိဳးေတာင္ ရွိခဲ့ဖူးပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ ျပည္တြင္းမွာ ကားအစီးေရ ေပါမ်ားလာမွာကို ဘယ္လိုနည္းနဲ႔မွ ခြင့္မျပဳႏိုင္ခဲ့ပါဘူး။ ဒီအတြက္ ျငိမ္းအဖဲြ႕ေတြကို သံုးစားလို႔မရတဲ့ မာစဒါဂ်စ္ အစုတ္ေလးေတြ တစ္စီးႏွစ္စီးဆီ တရား၀င္ ခ်ေပးပါတယ္။ ဒီေလာက္ပါပဲ။
ျငိမ္းအဖဲြ႕ေတြကလည္း နယ္စပ္မွာ၀ယ္ရင္ က်ပ္ သိန္း ၁၀၀ မေပးရတဲ့ ကားေတြကို ျပည္တြင္းမွာသံုးဖုိ႔ က်ပ္ သိန္းေထာင္နဲ႔ခ်ီ မသံုးခ်င္ပါဘူး။ တစ္ခ်ိဳ႕အဖဲြ႕ေတြ အဲေလာက္ ေငြမရွိပါဘူး။ ဒီအတြက္ ေနာက္ပိုင္း ေထာက္လွမ္းေရးတပ္ဖဲြ႕နဲ႔ နားလည္မွဳယူျပီး နယ္စပ္က သြင္းလာတဲ့ လိုင္စင္မဲ့ကားေတြကို ျငိမ္းအဖဲြ႕ ေထာက္ခံစာေတြနဲ႔ အသံုးျပဳပါတယ္။
အက်ဥ္းခ်ဳပ္ေျပာရရင္ ေထာက္လွမ္းေရးေတြကို ႏွိပ္ကြပ္ျပီးေနာက္ပိုင္း အဲဒီကားေတြကို တရားမ၀င္ဘူး၊ အားလံုးလာအပ္ရမယ္၊ မအပ္ရင္ ဖမ္းမယ္ ဆီးမယ္ ေထာင္ခ်မယ္လုပ္လို႕ ျပည္သူေပါင္း ေသာင္းနဲ႔ခ်ီ ကားအသိမ္းခံရ ဆံုးရွံဳးခဲ့ၾကရဖူးပါတယ္။ ျငိမ္းအဖဲြ႕ေတြကေတာ့ သူတို႔ပိုင္ကားေတြ သူတို႔နယ္ထဲ ေမာင္းယူသြားျပီး စစ္အစိုးရနဲ႔ ဆက္ဆံေရး တင္းမာမွဳလည္း အစျပဳခဲ့ပါတယ္။
● ေနာက္တစ္ေၾကာ့
ေနာက္ပိုင္း အစိုးရဟာ လက္နက္ကိုင္ တိုင္းရင္းသား အဖဲြ႕ေတြထဲက နယ္ျခားေစာင့္တပ္ ေျပာင္းတဲ့အဖဲြ႕၊ ျပည္သူ႕စစ္ေျပာင္းတဲ့ အဖဲြ႕ေတြကို ဆုလာဘ္ သေဘာ ကားပါမစ္ေတြ ထုတ္ေပးခဲ့ဖူးပါတယ္။
ကားေစ်းေကာင္းတဲ့ အဲဒီအခ်ိန္က ေခါင္းေဆာင္တစ္ခ်ိဳ႕ဟာ လုိင္စင္၀င္ျပီးကား ျပန္ေရာင္းရံုနဲ႔တင္ က်ပ္ေငြ သိန္း ၁၀၀၀ ေလာက္ရတဲ့သူလည္း ရသြားၾကပါတယ္။
● လက္ရွိ အေျခအေန
အစိုးရနဲ႔ အပစ္ရပ္ လက္မွတ္ထိုးထားတဲ့ လက္နက္ကိုင္တိုင္းရင္းသားအဖဲြ႕ ၁၄ ဖဲြ႕ ရွိေနပါတယ္။ အဲဒီ အဖဲြ႕ေတြဟာ အရင္လိုပဲ ျငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ထားစဥ္ကာလ ျမိဳ႕ထဲသြားလာဖို႔ သူတို႔ကားေတြ လိုင္စင္လုပ္ေပးပါလို႔ ေတာင္းဆိုမွဳေတြ ရွိတယ္လို႔ အစိုးရ တာ၀န္ရွိသူေတြက ေျပာပါတယ္။ ဒီတစ္ၾကိမ္ေတာ့ အစိုးရဘက္က လိုက္ေလ်ာခဲ့ပါတယ္။ အရင္တစ္ခ်ိန္က ျဖစ္ခဲ့တဲ့ အေျခအေနေတြကို သံုးသပ္ျပီး လက္နက္ကိုင္တပ္ဖဲြ႕ ေထာက္ခံစာနဲ႔ လိုင္စင္မဲ့ကားေတြ ျမိဳ႕ေပၚေရာက္မလာေစဖို႔ ရည္ရြယ္ပံုရပါတယ္။
ဒီလိုနဲ႔ တပ္ဖဲြ႕ အၾကီးအေသးအလိုက္ တစ္ခ်ိဳ႕အဖဲြ႕ကို လိုင္စင္ ၁၂၀၊ တစ္ခ်ိဳ႕အဖဲြ႕ကို ၈၀၊ တစ္ခ်ိဳ႕အဖဲြ႕ကို ၆၀ စသျဖင့္ ခ်ေပးခဲ့ပါတယ္။ လက္နက္ကိုင္အဖဲြ႕ေတြအေနနဲ႔ သူတို႔ကား၊ ဘာကားမဆို လာျပီး မွတ္ပံုတင္ရင္ တစ္ခ်ိဳ႕ကားေတြ လံုး၀ အခြန္ကင္းလြတ္ခြင့္ရမယ္၊ တစ္ခ်ိဳ႕ကားေတြကေတာ့ တစ္ပိုင္းတစ္စ အခြန္ကင္းလြတ္ခြင့္ေပးမယ္ ဆိုတဲ့ နည္းနဲ႔ပါ။ ေျပာရရင္ အရင္ေခတ္တုန္းကလို ျမိဳ႕ေတြေပၚမွာ လိုင္စင္မဲ့ကားေတြ ေရာက္မလာေအာင္ စည္းကမ္းတက် လုပ္လိုက္တာျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ဆက္တည္း လက္နက္ကိုင္အဖဲြ႕အစည္းေတြရဲ႕ အခက္အခဲ တစ္ခု ေျဖရွင္းေပးတာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ လက္ေတြ႕အေျခအေန တစ္ခ်ိဳ႕ လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕ေတြဟာ သူတို႔တပ္ဖဲြ႕ကား သူတို႔ လိုင္စင္လာ၀င္ေပမယ့္ တစ္ခ်ိဳ႕က်ေတာ့ ပါမစ္ေရာင္းစားတာ လုပ္ပါတယ္။ ဒါလည္း သဘာ၀ က်ပါတယ္။ ပါမစ္ေရာင္းစားျပီး ရလာတာကို တပ္ဖဲြ႕ရံပံုေငြ လုပ္မယ္၊ အဲဒီထဲက ေငြတစ္ခ်ိဳ႕သံုးျပီး သင့္ေတာ္တဲ့ ကားျပန္၀ယ္သံုးမယ္ ဒီလို လုပ္တာမ်ိဳးေတြလည္း ရွိပါတယ္။ တပ္ဖဲြ႕ရံပံုေငြ ဟုတ္မဟုတ္၊ ကိုယ္က်ိဳးေတြ သံုးမသံုး တစ္ဖဲြ႕ခ်င္းစီရဲ႕ ျပသနာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
● ေစ်းကြက္ဂယက္
ဒီအခါ တကယ့္ အျမင့္ကားၾကီးေတြ ေစ်းက်ေအာင္ အစိုးရကလုပ္တာဆိုျပီး ကိုယ္က်ိဳးစီးပြား ထိခိုက္သြားသူေတြက မီဒီယာ သံုး ထိုးႏွက္တာေတြေတာင္ ရွိလာပါတယ္။ အဓိက ကေတာ့ ဒီလို ကားေစ်းေတြ ထိုးက်သြားတာ ျငိမ္းခ်မ္းေရးေဖာ္ေဆာင္ေရး လုပ္ငန္းေကာ္မတီရဲ႕ လုပ္ရပ္လို႔ ယူဆျပီး ျငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္း ထိခိုက္နိုင္သည္အထိ မမွန္မကန္ အခ်က္အလက္ေတြနဲ႔ စြတ္စဲြ ေ၀ဖန္ပုတ္ခတ္ၾကပါေတာ့တယ္။ (တကယ္ေတာ့ လက္နက္ကိုင္ အဖဲြ႕ေတြကို ကားလိုင္စင္ လုပ္ေပးတာ အစိုးရအဖဲြ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ပါ)။ တကယ္ေတာ့ ဒါကလည္း မဆန္းပါဘူး။ အရင္ တစ္ခ်ိန္တုန္းကလည္း ကားေစ်းေတြက်ေအာင္ လုပ္တယ္ဆိုျပီး ကား၀ယ္ေရာင္းသမားတစ္ခ်ိဳ႕နဲ႔ မီဒီယာေတြ ေပါင္းျပီး ျပည္သူေတြ မ်က္ႏွာမၾကည့္ပဲ အစိုးရကို ဆူပြက္ခဲ့ၾကပါေသးတယ္။
● 9F /----- ျပႆနာ
သူတို႔ တပ္ဖဲြ႕နာမည္ ခုတုန္းလုပ္ျပီး ကားဘယ္ေလာက္ ေရာင္းျပီးျပီ၊ ေထာက္ခံစာ ဘယ္ေလာက္ ထုတ္ေပးထားျပီးျပီး မသိႏုိင္ဘူး ဆိုျပီး ေကအဲန္ယူ၊ ေကအဲန္အယ္လ္ေအ ျငိမ္းခ်မ္းေရးေကာင္စီ တာ၀န္ရွိသူေတြက ရန္ကုန္မွာ သတင္းစာ ရွင္းလင္းပဲြ လုပ္ရပါတယ္။ အဲဒါဟာ 9F /----- နံပါတ္တပ္ ကားေတြရဲ႕ ျပႆနာပါ။
● ေနာက္ဆံုးေတာ့ ကားတင္သြင္းခြင့္ေပၚလစီ
ျပႆနာကို အရင္းစစ္လိုက္ရင္ အစိုးရကေန လက္နက္ကိုင္တိုင္းရင္းသားေတြ အတြက္ ကား လိုင္စင္ေတြ လုပ္ေပးတာ မွန္ကန္ပါတယ္။ လက္နက္ကိုင္ တပ္ဖဲြ႕ေတြဘက္ကလည္း ရံပံုေငြအတြက္ ပါမစ္ေရာင္းစားျပီး ကားခ်င္းဖလွယ္တာမ်ိဳးလည္း မမွားပါဘူး။ မွားေနတာက အစိုးရရဲ႕ ကားတင္သြင္းခြင့္ ေပၚလစီ ေကာင္းေကာင္းမခ်မွတ္ႏိုင္ေသးတာပါ။
ျပည္တြင္းမွာ ကားေစ်းေတြ အလြန္ၾကီးေနပါေသးတယ္။ ရန္ကုန္မွာ ကားေတြၾကပ္ေနတဲ့ ျပသနာ ေျဖရွင္းမေပးႏုိင္သလို၊ နယ္ေတြမွာက်ေတာ့ ျပည္သူေတြ စီးဖို႔၊ သံုးဖို႔ ကားမရွိပါဘူး။ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ႏွိဳင္းရင္ ေစ်းျမင့္လြန္းျပီး မ၀ယ္ႏိုင္လို႔ပါ။ ဒါေၾကာင့္္ ႏိုင္ငံအတြက္ သင့္ေတာ္မယ့္ ကားတင္သြင္းခြင့္ ေပၚလစီ လိုအပ္ေနပါတယ္။
လက္နက္ကိုင္ တပ္ဖဲြ႕ေတြဘက္ကလည္း ပါမစ္ေတြကိုေတာ့ အကုန္ေရာင္းစား၊ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ကေတာ့ ေသနတ္ေတြကိုင္ျပီး လိုင္စင္မဲ့ကားသံုးမယ္ ဆိုတဲ့ ေခတ္မ်ိဳး ခ်န္ထားခဲ့ဖို႔ လိုပါျပီ။ ျပည္သူေတြကို ဒုကၡေရာက္ေစမယ့္ လိုင္စင္မဲ့ကားေတြကို ေထာက္ခံစာ ေရးေပးတဲ့ အျပဳအမူေတြကိုလည္း ရပ္ဆုိင္းဖို႔ ေကာင္းပါျပီ။
အျမင့္ကားေစ်းေတြ က်တာနဲ႔တင္ ျငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္ၾကီး ထိခုိက္ေလာက္ေအာင္ စြတ္စဲြပုတ္ခတ္မွဳေတြ လုပ္ေနသူေတြလည္း ရပ္တန္းက ရပ္သင့္ပါျပီ။
လက္နက္ကိုင္တိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ျငိမ္းခ်မ္းေရး ျပသနာ အေျဖရွာရာမွာ အစိုးရရဲ႕ စီးပြားေရး ဆိုင္ရာ၊ လူမွဳေရးဆုိင္ရာ ေပၚလစီေတြနဲ႔ အမ်ားၾကီး ဆက္စပ္ေနတယ္ဆိုတာ ခုျပသနာက မီးေမာင္းထိုးျပေနပါတယ္။ ဒီအတြက္ အစိုးရအေနနဲ႔ တိုင္းျပည္ကို ေကာင္းမြန္မွန္ကန္တဲ့ စီးပြားေရး၊ လူမွဳေရး ဆိုင္ရာ ေပၚလစီေတြခ်မွတ္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ျခင္းဟာ ျငိမ္းခ်မ္းေရး ေဖာ္ေဆာင္ေရးကိုလည္း အေထာက္အကူ ျဖစ္ေစမွာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
စည္သူေအာင္ျမင့္၊ ျမန္မာတိုင္းမ္ ဂ်ာနယ္