ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးကို အႀကိတ္အနယ္ ေဆြးေႏြးလာခဲ့ေသာ လက္ရွိအခ်ိန္တြင္ ၂၅% ပါဝင္ေနေသာ တပ္မေတာ္၏ အခန္းက႑ ဖယ္ရွားေရးသည္လည္း လူတိုင္းသည္းေျခႀကဳိက္ ျဖစ္ လာ ေနပါသည္။ အထူးသျဖင့္ ျပည္ပေရာက္ အင္အားစုမ်ားက ပိုမို၍က်ယ္ က်ယ္ေလာင္ေလာင္ ေျပာလာၾက ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။ သမၼတဦးသိန္းစိန္က “တျဖည္းျဖည္း ခ်င္း ေလွ်ာ့ခ်သြားရမည္၊ ေလာေလာ ဆယ္တြင္ တပ္မေတာ္၏ အခန္းက႑ ရွိရမည္” ဟု ထုတ္ေဖာ္ေျပာ ၾကားခဲ့ပါသည္။
ေဒၚေအာင္ဆန္း စုၾကည္ႏွင့္ သူရဦးေရႊမန္းတို႕က “ဒီမိုကေရစီ သေဘာတရားနဲ႕ မညီညြတ္ တာေတြ ျပင္မယ္” ဟု ေၾကညာထားရာ တပ္မေတာ္အမတ္ (၂၅%)သည္ ဒီမိုကေရစီသေဘာတရားႏွင့္ မညီ၍ ဖယ္ရွားမည္ ဟု ဆိုလိုဟန္တူပါသည္။ ယင္းယူဆခ်က္ကို ခိုင္မာေစရန္ ထပ္ေလာင္းအတည္ျပဳေပး လိုက္သည္က ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးေမာင္တိုး ၏ ေျပာၾကားခ်က္ ျဖစ္ပါသည္။ တပ္မေတာ္ သားေဟာင္း ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ ဦးေမာင္တိုး က “တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စား လွယ္ေတြ ျဖဳတ္ကိုျဖဳတ္ပစ္ရမယ္” ဟု ေၾကြးေၾကာ္သည္။ ထူးျခား လွေသာ ျမင္ကြင္းမွာ တပ္မေတာ္ႏွင့္ ပတ္သက္ ၍ NLD ႏွင့္ ႀကံ႕ခိုင္ေရးပါတီတို႕ သေဘာထား ရပ္တည္ခ်က္ တစ္ထပ္တည္း ျဖစ္ေနေသာ အေျခအေန ျဖစ္ပါသည္။ ဤတြင္ တပ္မေတာ္ ပါသင့္/မပါသင့္ ႏွင့္ တပ္မေတာ္ ႏိုင္ငံေရး တြင္ပါဝင္ ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ မည္သည့္ဆိုးက်ဳိးမ်ား ျဖစ္ေပၚခဲ့ရသနည္း ဟူေသာအခ်က္မ်ားကို ဆန္းစစ္ေလ့လာရန္ လိုအပ္လာပါ သည္။
၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒသည္ တပ္မေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္စဥ္က ဦးေဆာင္ေရးဆြဲခဲ့ေသာ အေျခခံဥပေဒျဖစ္ပါ သည္။ ထိုသို႕ေရးဆြဲခဲ့ရာတြင္လည္း NLD အပါအဝင္ အားလုံးပါဝင္ေစရန္ ႀကဳိးပမ္းေဆာင္ရြက္ ခဲ့ေသာ္ လည္း အမ်ဳိးသားညီလာခံမွ NLD ႏႈတ္ထြက္ျခင္း၊ CRPP ႏႈတ္ထြက္ျခင္းတို႕ျဖင့္ အလႊာစုံ ပါဝင္မႈ အား နည္းခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။ မူလအစ ေဆြးေႏြးမႈမ်ားတြင္ အမ်ဳိးသားႏုိင္ငံေရး ဦးေဆာင္မႈတြင္ တပ္မေတာ္ပါဝင္ေရး မူအား NLD က လက္ခံခဲ့သည္ကို အထင္အရွားေတြ႕ ရွိႏိုင္သည္။ အဆိုပါ တပ္မေတာ္ ပါဝင္ေရးမူအရ (၂၅%) ထိုင္ခုံေနရာမ်ား ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ျခင္းလည္း ျဖစ္ပါသည္။ အလားတူ အမ်ဳိးသားညီလာခံသို႕ တက္ေရာက္ခဲ့ၾကသည့္ တတ္သိပညာရွင္မ်ား၊ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား စသည့္ အစုအဖြဲ႕အားလုံးက သေဘာတူ လက္ခံခဲ့ေသာ အခ်က္ျဖစ္ေၾကာင္း လည္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။ ႀကဳိက္သည္ျဖစ္ေစ၊ မႀကဳိက္သည္ျဖစ္ေစ ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရးတြင္ တပ္မေတာ္၏ ပါဝင္မႈကို အားလုံး စိတ္လို လက္ရ လက္ခံခဲ့ၾကျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။
၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား မတိုင္မီ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ စစ္တပ္၏အခန္းက႑ကို အမ်ဳိးမ်ဳိးအဖုံဖုံ ခန္႕မွန္းခဲ့ၾက ေသာ္လည္း အေကာင္းျမင္သူ လြန္စြာမွပင္ နည္းပါးခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိႏုိင္ပါသည္။ ယူနီေဖာင္းဝတ္ ၂၅% ေၾကာင့္ လႊတ္ေတာ္မ်ား အရုပ္ဆိုးေလမလား၊ အက်ည္းတန္ေလမလား၊ ထိန္းခ်ဳပ္မႈမွ လြတ္ပါ မည္လား စသည္ျဖင့္ စဥ္းစားေတြးေတာခဲ့ၾကပါသည္။ စာေရးသူတို႕ကိုယ္တိုင္ သည္လည္း စစ္တပ္ႏွင့္ ႏုိင္ငံေရး လားလားမွ်မဆိုင္၊ ထို႕ေၾကာင့္ လႊတ္ေတာ္ထဲ မထိုင္သင့္ဟု ေတြးထင္ခဲ့ၾကပါသည္။ သို႕ေသာ္ လည္း လက္ေတြ႕အေျခအေနကို ျပန္လည္သုံးသပ္ျပီး အရွိကို အရွိအတိုင္း သုံးသပ္ရန္ လိုအပ္ပါသည္။ အေၾကာင္းရင္းမွာ လႊတ္ေတာ္ထဲ စစ္တပ္ဝင္ထိုင္ေနျခင္း သည္ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးအနာဂတ္ႏွင့္ ႀကီးမားစြာ ဆက္စပ္မႈ ရွိေနေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။
ယခုအခါ (၂)ႏွစ္ခြဲေက်ာ္ သက္တမ္းရွိလာျပီ ျဖစ္သည့္ လႊတ္ေတာ္ကို ျပန္လည္ေလ့လာၾကည့္လွ်င္ စစ္တပ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ကဖ်က္ယဖ်က္ လုပ္ခဲ့ပါသလား ေတြ႕ရွိႏိုင္ပါသည္။ စစ္တပ္ကို အမႊမ္း တင္ရန္ အေၾကာင္းမရွိပါ။ အမွန္ကို အမွန္အတိုင္း ေရးသားတင္ျပလိုပါသည္။ လႊတ္ေတာ္ထဲေရာက္ စစ္သားမ်ားေၾကာင့္ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီခရီး ေႏွာင့္ေနွးခဲ့ျခင္း မရွိခဲ့ပါ။ အခ်ဳိ႕ေသာ ကိစၥရပ္မ်ားတြင္ အံ့အားသင့္ဖြယ္ရာေကာင္းေလာက္ေအာင္ပင္ တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ခ်က္ႏွင့္ လက္ႏွင့္ ေထာက္ျပႏုိင္ခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။ ဤအေျခခံဥပေဒသည္ စစ္တပ္က ဦးေဆာင္ေရးဆြဲ ခဲ့ေသာ အေျခခံဥပေဒ ျဖစ္ပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္လည္း စစ္တပ္ႏွင့္ ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ရာတြင္ အားနည္း ခဲ့ရျခင္းေၾကာင့္ စစ္တပ္ဦးေဆာင္ေရးဆြဲခဲ့ေသာ အေျခခံဥပေဒ အေပၚ ယုံၾကည္မႈ နည္းပါးေနျခင္း ဟု ေတြ႕ရွိရပါသည္။
ထပ္မံေတြ႕ရွိရသည့္ထူးျခားခ်က္တစ္ခုမွာစစ္တပ္သည္အေျခခံဥပေဒက ေပးအပ္ထားသည့္သူ႕တာဝန္၊သူ႕အလုပ္ကိုတိတိက်က်လိုက္နာေဆာင္ရြက္ေနျခင္း ျဖစ္ပါသည္။အေျခခံဥပေဒကိုႀကဳိက္ျခင္းမႀကဳိက္ျခင္းကသတ္သတ္၊အေျခခံဥပေဒကိုလိုက္နာရသည္ကသတ္သတ္ၾကည့္ျမင္ႏုိင္ရန္လုိအပ္ပါသည္။လႊတ္ေတာ္တြင္း ေဆြးေႏြးမႈမ်ား၊ ျငင္းခုန္မႈမ်ားတြင္ တပ္မေတာ္သားမ်ားအေနျဖင့္ သူ႕အလုပ္ ကို သူ ေက်ပြန္စြာ လုပ္ေဆာင္ေနသည္ဟု ျမင္မိပါသည္။
ပထမဆုံးေသာ ျဖစ္စဥ္မွာ အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာခုံရုံးကို စြပ္စြဲျပစ္တင္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ စစ္တပ္ကိုယ္စားလွယ္အမတ္မ်ား အျပင္းအထန္ ကန္႕ကြက္ခဲ့ပါသည္။ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၂၀(စ) အရ တပ္မေတာ္သည္ အေျခခံဥပေဒကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္ အဓိက တာဝန္ရွိသည္ႏွင့္အညီ အေျခခံ ဥပေဒကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ထိုသို႕ေဆာင္ရြက္ျခင္းအေပၚ သေဘာထားအျမင္ အမ်ဳိးမ်ဳိး ရွိခဲ့ေသာ္လည္း တပ္မေတာ္သည္ သူ႕အလုပ္ကိုသူလုပ္ေနျခင္းဟု နားလည္ရန္ အေရးႀကီး ပါသည္။
ဒုတိယျဖစ္စဥ္မွာ ခုံရုံးဥပေဒ၊ လႊတ္ေတာ္ဥပေဒ အစရွိသည့္ ဥပေဒမ်ားကို ျပင္ဆင္ခဲ့စဥ္က ျဖစ္ပါ သည္။ အေျခခံဥပေဒကို ေက်ာ္လြန္ေနေသာ ျပဌာန္းခ်က္မ်ား ျဖစ္သည္ ဟု ဆိုကာ တပ္မေတာ္သား မ်ားက အျပင္းအထန္ ကန္႕ကြက္ခဲ့ပါသည္။ တပ္မေတာ္သည္ သူ႕တာဝန္ကို သူ အေလးအနက္ခံယူ ထမ္း ေဆာင္ေနျခင္းသာ ျဖစ္ပါသည္။
တတိယျဖစ္စဥ္မွာ Right to Recall ကို ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္က ဆိုင္းငံ့ရန္ ေဆြးေႏြးစဥ္က ျဖစ္ပါ သည္။ အေျခခံဥပေဒပါ နိုင္ငံသားမ်ား၏ အခြင့္အေရးကို ပိတ္ပင္ျခင္း မျပဳရန္ တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ေထာက္ျပသတိေပးခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးေမာင္ တိုးႏွင့္ ဦးဘရွိန္တို႕က မခိုင္လုံေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္မ်ားျဖင့္ ေခ်ပခဲ့ပါသည္။ တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္ မ်ား၏ ေထာက္ျပခ်က္မ်ားမွာ အက်ဳိးအေၾကာင္း မ်ားစြာ ခိုင္လုံေန ပါသည္။ ဤသည္ မွာလည္း တပ္မေတာ္သည္ သူ႕အလုပ္ကို သူ လူပ္ေနျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
သို႕ေသာ္ ထိုသို႕ အျပင္းအထန္ ကန္႕ကြက္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ္လည္း တပ္မေတာ္သည္ လႊတ္ေတာ္ တြင္း ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားျဖင့္သာ အဆုံးသတ္ခဲ့ပါသည္။ တပ္မေတာ္၏ သေဘာထားအေပၚ ဆန္း စစ္ ေလ့လာၾကည့္လွ်င္ အေျခခံဥပေဒကို ခ်ဳိးေဖာက္ရာေရာက္ေစႏိုင္ေသာ၊ ေက်ာ္လြန္ ရာေရာက္ေ စႏုိင္ ေသာ၊ လ်စ္လ်ဴရႈရာေရာက္ေစႏိုင္ေသာ အေရးႀကီးသည့္ ကိစၥရပ္မ်ားတြင္သာ ဆန္႕က်င္ကန္႕ ကြက္ခဲ့ ျခင္းျဖစ္ျပီး က်န္ကိစၥရပ္မ်ားတြင္ အျခားေသာ လႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ားနည္းတူ လိုက္ေလ်ာညီေ ထြ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။
ေနာက္ထပ္ ထူးျခားခ်က္မွာ တပ္မေတာ္သည္ သေဘာထားကြဲလြဲမႈမ်ားကို အေျခခံဥပေဒ အရ လည္း ေကာင္း၊ ဒီမိုကေရစီနည္းအရလည္းေကာင္း မဲခြဲဆုံးျဖတ္မႈမ်ား ျပဳခဲ့ရာတြင္ ထြက္ေပၚလာေသာ ရလဒ္ မ်ားကို လက္ခံခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရပါသည္။ မဲခြဲ၍ ရႈံးနိမ့္ခဲ့ေသာ္လည္း ေစာဒကတက္ျခင္း၊ ကဖ်က္ ယဖ်က္ ျပဳျခင္း မျပဳခဲ့ပါ။ အေျခခံဥပေဒက ျပဌာန္းထားေသာ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားအတိုင္း လိုက္နာ ေဆာင္ ရြက္ ခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရွိႏိုင္ပါသည္။ ဆိုလိုရင္းမွာ တပ္မေတာ္သည္ အေျခခံဥပေဒကို အျပည့္အဝ လိုက္ နာေနျခင္း ျဖစ္ျပီး အေျခခံဥပေဒကို အျပည့္အဝလိုက္နာေဆာင္ရြက္ေနသည္ မွာလည္း တပ္မေတာ္ သာ ျဖစ္ေနျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၂၀(စ)၏ အဓိပၸါယ္သက္ေရာက္မႈမွာ မ်ားစြာ က်ယ္ဝန္းလွပါသည္။ ခ်ဲ႕ေတြးႏိုင္ လွ်င္ ခ်ဲ႕ေတြးႏိုင္သေလာက္ က်ယ္ျပန္႕လွပါသည္။ အကယ္၍သာ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကျဖစ္ေစ၊ မ႑ဳိင္ႀကီး တစ္ခုခုကျဖစ္ေစ အေျခခံဥပေဒကို ေက်ာ္လြန္ရာေရာက္ရွိေစေသာ ျပဳမူလုပ္ေဆာင္ခ်က္ မ်ား ေဆာင္ ရြက္လာခဲ့လွ်င္၊ ေဆာင္ရြက္လာခဲ့ေၾကာင္း ထင္ရွားေနျပီ ဆိုလွ်င္ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၂၀(စ)အရ တပ္မေတာ္က မည္သို႕ ေျဖရွင္းေဆာင္ရြက္ပါမည္နည္း။ အေျခခံဥပေဒ က်ဳိးေပါက္မႈ မရွိေစရန္၊ အေျခခံဥပေဒယိမ္းယိုင္ျခင္းမရွိေစရန္အဓိကတာဝန္ရွိေသာတပ္မေတာ္၏ဆုံးျဖတ္ခ်က္ သည္ ျမန္မာႏိုင္ ငံအတြက္ အသက္တမွ် အေရးႀကီးေနပါသည္။ ျပီးခဲ့သည့္ ျဖစ္စဥ္မ်ားတြင္ တပ္မေတာ္ သည္ ေထာက္ျပျခင္း၊ သတိေပးျခင္း၊ ကန္႕ကြက္ျခင္း စသည့္ လႊတ္ေတာ္တြင္း ရပ္တည္ခ်က္မ်ားျဖင့္သာ အဆုံးသတ္ခဲ့ပါသည္။ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရမည့္ တာဝန္ကို အဆုံးတိုင္ ေဆာင္ရြက္မႈ မျပဳခဲ့သည္မွာ လည္း ဒီမိုကေရစီျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အေျခအေနမ်ားကို ေထာက္ခ်င့္၍ဟု မွန္းဆမိပါသည္။
ယေန႕ ဖြဲ႕စည္းထားျပီး ျဖစ္ေသာ အေျခခံဥပေဒေလ့လာသုံးသပ္ေရးေကာ္မရွင္အတြက္ ေပး အပ္ထား ေသာ ကာလမွာ နည္းပါးလြန္းသည္ဟုလည္း ထင္ျမင္ယူဆမိပါသည္။ အေျခခံဥပေဒကဲ့သို႕ အေရးႀကီး လွေသာ ႏိုင္ငံ့အုတ္ျမစ္ကို ဤမွ်သာ ေပးထားေသာ အခ်ိန္ကာလျဖင့္ အေကာင္း ဆုံး ျပင္ဆင္ႏိုင္ရန္ ခက္ခဲလွပါသည္။ လက္ရွိ အသုံးျပဳေနေသာ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္အေျခခံဥပေဒသည္ စင္းလုံးေ ခ်ာေကာင္းခ်င္မွ ေကာင္းပါလိမ့္မည္။ သို႕ေသာ္လည္း အခ်ိန္ယူကာ ေရးဆြဲထားျပီး အလႊာစုံပါဝင္ႏိုင္ေစရန္ တတ္ႏိုင္ သမွ် ႀကဳိးပမ္းအားထုတ္ခဲ့ျခင္းကို အသိအမွတ္ျပဳဖို႕ လိုပါသည္။ လက္ေတြ႕အေကာင္ အထည္ေဖာ္ၾက သူမ်ားက မိမိတို႕အက်ဳိးစီးပြားျဖင့္ အေျခခံဥပေဒကို လိုရာဆြဲအဓိပၸါယ္ ဖြင့္ျခင္းမ်ားေၾကာင့္ အခက္အခဲ ျဖစ္ေနရသည္က ပိုမ်ားေနပါသည္။ ဒီဘူတာျပန္ဆိုက္သည္ဟု ဆိုလွ်င္လည္း မတတ္ႏိုင္။ အျပီးအျပတ္ အတည္ျဖစ္ေသာ အေျခခံ ဥပေဒဆိုင္ရာ ခုံရုံး၏ဆုံးျဖတ္ခ်က္ကို လႊတ္ေတာ္ႀကီးတစ္ခုလုံးက မလိုက္နာ ခဲ့ေသာ ျဖစ္ရပ္သည္ ေႏွာင္းလူတို႕ သင္ခန္းစာယူၾကရမည့္ သမိုင္းဝင္ ျဖစ္စဥ္ တစ္ရပ္ ျဖစ္လာေနပါ သည္။ ထို႕ထက္ပို၍ ဆိုးသည္မွာ အေျခခံဥပေဒကို ေက်ာ္လြန္ရာေရာက္ေနေသာ ဥပဒျပင္ဆင္ခ်က္ မ်ားကို လႊတ္ေတာ္က ျပဌာန္းထားျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။
အေျခခံဥပေဒႏွင့္ မညီလွ်င္ လႊတ္ေတာ္တြင္သာ တာဝန္ရွိသည္ ဟု ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးျမင့္ထြန္းကထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားထားပါသည္။ ထိုစကားအတိုင္း ျပန္ေကာက္ရလွ်င္ ဦးျမင့္ထြန္း အပါအ ဝင္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားတြင္ထိုတာဝန္ရွိေနျပီ ျဖစ္ပါသည္။ ျပင္ဆင္ျပဌာန္းခဲ့ေသာ ဥပေဒ မ်ား ကို ျပန္လည္သုံးသပ္ရန္ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ဥကၠဌ ဦးနႏၵေက်ာ္စြာ ဦးေဆာင္ေသာ ေကာ္မရွင္အား တာ ဝန္ေပးအပ္ထားသည္ ဟု သူရဦးေရႊမန္းက ေၾကညာခဲ့ပါသည္။ ျပဌာန္းထားရွိျပီး ျဖစ္ေသာ ခုံရုံး ဥပေဒ ကို ျပင္ဆင္သည့္ဥပေဒ၊ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ဥပေဒမ်ားကို ျပင္ဆင္ သည့္ ဥပေဒ မ်ား၊ စာရင္းစစ္ခ်ဳပ္ဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ဥပေဒ အစရွိသည့္ ဥပေဒအခ်ဳိ႕သည္ အေျခခံ ဥပေဒႏွင့္ ဆန္႕ က်င္ေနသည္ (သို႕မဟုတ္) ေက်ာ္လြန္ေနသည္ ဟု သံသယ ျဖစ္ဖြယ္ရာ ဥပေဒမ်ား ျဖစ္ ေနပါသည္။ ဦးနႏၵေက်ာ္စြာ၏ ေကာ္မရွင္သည္ ထိုဥပေဒမ်ားကို ပထမဦးစားေပး ျပန္လည္သုံးသပ္ရန္ လိုအပ္ပါသည္။ အေျခခံဥပေဒကို ေက်ာ္လြန္ေနလွ်င္၊ အေျခခံဥပေဒကို ခ်ဳိးေဖာက္ရာေရာက္ေနလွ်င္ အျမန္ ဆုံး ျပင္ဆ င္ျပဌာန္းရန္ လိုအပ္ပါလိမ့္မည္။ ထိုသို႕ ျပင္ဆင္ျခင္း မျပဳပါက ေဘးထြက္ ဆိုးက်ဳိးမ်ား အေျမာက္ အျမား ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္ပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ဒီမိုကေရစီျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ မွန္သမွ်အေပၚ သက္ေရာက္မႈ ရွိ္လာမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ဦးျမင့္ထြန္း ေျပာၾကားထားသည့္အတိုင္း လႊတ္ေတာ္တြင္ တာဝန္ရွိေနျပီ ျဖစ္ရာ အဆိုပါတာဝန္ကို လိုလိုလားလား ရယူေဆာင္ရြက္ရန္ လိုအပ္ေနပါသည္။
ျပန္ေကာက္ရလွ်င္ တပ္မေတာ္သည္ အေျခခံဥပေဒကို အတိအက် လိုက္နာေနသည့္ တစ္ခုတည္း ေသာ အင္စတီက်ဴးရွင္းႀကီး ျဖစ္ေနပါသည္။ တပ္မေတာ္၏ ရပ္တည္ခ်က္အားလုံးသည္ အေျခခံဥပေဒ ႏွင့္ အညီသာ ျဖစ္ေနပါသည္။ အေျခခံဥပေဒကို ႀကဳိက္ျခင္း၊ မႀကဳိက္ျခင္းက တစ္ပိုင္း၊ အေျခခံဥပေဒကို လိုက္နာျခင္းက တစ္ပိုင္း ျဖစ္ပါသည္။ ျပင္ဆင္ျပီးခ်ိန္၊ အသစ္ေရးဆြဲျပီးခ်ိန္ တြင္ေတာ့ အဆိုပါျပင္ဆင္ ခ်က္၊ အသစ္ျပဌာန္းခ်က္မ်ားအတိုင္း လိုက္ရာရပါလိမ့္မည္။ သို႕ေသာ္လည္း မျပင္ႏုိင္ေသးခ်ိန္၊ အသစ္ မေရးဆြဲႏိုင္ေသးခ်ိန္တြင္ အေျခခံဥပေဒကို ေလးစားလိုက္နာၾကရပါလိမ့္မည္။ ျပီးခဲ့သည့္ (၂)ႏွစ္ခြဲတြင္ တပ္မေတာ္ေၾကာင့္ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ထိခိုက္ခဲ့ျခင္း မရွိခဲ့ပါ။ ဤသည္ကို တပ္မေတာ္ႏွင့္ ယုံၾကည္မႈတည္ေဆာက္ လိုေသာ ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ား အသိအမွတ္ျပဳၾကရန္ အေရးႀကီး ပါသည္။ အေျခခံဥပေဒကို ေက်ာ္လြန္လာမည့္ အေျခအေနမ်ားတြင္ တပ္မေတာ္က ျပင္းျပင္းထန္ထန္ သတိေပးျခင္း မ်ားျပဳလုပ္ခဲ့ပါသည္။ သူ႕တာကို ေက်ာ္၍လည္း စည္းေက်ာ္ျခင္းမ်ား မရွိခဲ့ပါ။ ႀကဳိက္သည္ ျဖစ္ေစ မႀကဳိက္သည္ျဖစ္ေစ ဤသည္မွာ ယေန႕ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရး၏ အမွန္တရား ျဖစ္ေန ပါသည္။
တပ္မေတာ္ ဘားတိုက္ျပန္ ဟု ေျပာၾကားေနၾကသူမ်ားအား ေမးလိုပါသည္။ နံပါတ္တစ္ေမးခြန္းမွာ လက္နက္ကိုင္စစ္ပြဲေတြနဲ႕ ႏိုင္ငံေရး ဆက္စပ္မႈ ရွိပါသလား။ နံပါတ္ႏွစ္ေမးခြန္းမွာ တပ္မေတာ္ ႏုိင္ငံေရး တြင္ ဝင္ပါစရာ မလိုေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ျပီလား။ ျပည္တြင္း၌ လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕ တစ္ဖြဲ႕မွ မရွိေတာ့ ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္ျပီလား။ နံပါတ္သုံးေမးခြန္းမွာ တပ္မေတာ္ လႊတ္ေတာ္တြင္း က ထြက္ သြားျပီ ဆိုလွ်င္ အားလုံး ေအာင္ျမင္ျပီတဲ့လား။ ရွင္းေအာင္ ေျပာရလွ်င္ လႊတ္ေတာ္ထဲ တြင္ ႏုိင္ငံေရး ေဆြးေႏြး မည္ ဟု ေၾကြးေၾကာ္ေနၾကသူမ်ား တိုင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးၾကျပီ ဆိုလွ်င္တပ္မေတာ္ကို ဖယ္ထားလို႕ ရႏိုင္ပါမည္လား။ စဥ္းစားၾကေစလိုပါသည္။ လက္နက္ကိုင္ တပ္ဖြဲ႕မ်ား အေၾကာင္းပဲ ေဆြးေႏြး ေဆြးေႏြး၊ အာဏာခြဲေဝမႈပဲ ေဆြးေႏြး ေဆြးေႏြး၊ သယံဇာတခြဲေဝမႈ ပဲ ေဆြးေႏြး ေဆြးေႏြး တပ္မေတာ္ မပါဘဲ မျပီးျပတ္ႏိုင္ပါ။ ေနာင္လည္း ျပန္ေခၚရမယ့္အတူတူ မည္သည့္ အတြက္ေၾကာင့္ ေမာင္းထုတ္ေနၾကပါသနည္း။ အေမရိကန္နိုင္ငံႀကီးကို ၾကည့္ျပီး ဖက္ဒရယ္ေဟ့ ဟု ေအာ္ဟစ္ေၾကြး ေၾကာ္ေနၾကသူမ်ား အေမရိကန္ဖက္ဒရယ္သည္ ကာလရွည္ၾကာ ျပည္တြင္းစစ္တြင္ အသက္ေပါင္း မ်ားစြာ စေတးခဲ့ရျပီးမွ ယေန႕ ရင့္က်က္ေသာ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု ျဖစ္လာ ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္ကို သတိျပဳၾကေစလိုသည္။
၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား မတိုင္မီက မ်ားစြာ ေဝဖန္သုံးသပ္ခဲ့ၾကပါသည္။ တပ္မေတာ္က ဂါဒီယန္ အေနျဖင့္ ပါဝင္ေနေသာ ဒီမိုကေရစီ ေကာင္းမည္ မဟုတ္ဟုလည္း ထင္ျမင္ယူဆခဲ့ၾကပါသည္။ ယခု အခါ (၂)ႏွစ္ခြဲေက်ာ္လြန္လာခဲ့ခ်ိန္၌ တပ္မေတာ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး ျပန္လည္ဆန္းစစ္ရာတြင္ မ႑ဳိင္ႀကီးမ်ား အနက္ တပ္မေတာ္သည္ ေပးအပ္ထားေသာ ကတိကဝတ္ႏွင့္အညီ တိတိက်က် လိုက္နာေဆာင္ ရြက္ ေနသည္ကို ေတြ႕ျမင္ႏုိင္ပါသည္။ သို႕ေသာ္လည္း တပ္မေတာ္သည္လည္း အသြင္ကူးေျပာင္းေရး ကို ျဖတ္သန္းေနရျခင္း ျဖစ္သည္ကို နားလည္သတိျပဳရန္ လိုအပ္ပါသည္။
တပ္မေတာ္၏ တာဝန္ကို နားလည္သေဘာေပါက္ရန္လည္း လိုအပ္ပါလိမ့္မည္။ တပ္မေတာ္သားမ်ား လႊတ္ေတာ္တြင္ ဝင္ထိုင္ေနျခင္းမွာ အထိန္းအေထသေဘာ ဝင္ထိုင္ေနျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ႀကဳိက္ခ်င္ ႀကဳိက္၊ မႀကဳိက္ခ်င္ေန ထိုသို႕ ဝင္ထိုင္ေနျခင္းမွာ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးအတြက္ လိုအပ္ပါသည္။ တပ္မေတာ္ သားမ်ား လႊတ္ေတာ္တြင္းမွ အခု အကုန္ထြက္ ဟူ၍ ေျပာေနၾကေသာ ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ား အျမင္က်ယ္ ၾကဖို႕လိုပါသည္။ ဦးေႏွာက္သုံးၾကဖို႕ လိုပါသည္။ လက္ေတြ႕က်ဖို႕ လိုပါသည္။ တပ္မေတာ္ သားမ်ား လႊတ္ေတာ္တြင္းမွ မည္သည့္အခ်ိန္တြင္ ထြက္ခြါရမည္ ဟူသည္ကို လက္ရွိေဆာင္ရြက္ ေနမႈမ်ားက အဆုံး အျဖတ္ ေပးမည္သာ ျဖစ္ပါသည္။ အေျခခံဥပေဒအတိုင္း လိုက္နာၾကဖို႕ လိုအပ္ သလို အထိန္း အေထအားျဖင့္ ထည့္သြင္းထားေသာ တပ္မေတာ္၏ ထိန္းေက်ာင္းမႈကို ၾကည္ၾကည္ ျဖဴျဖဴ ခံႏိုင္ရန္ အေရးႀကီးပါသည္။
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေျပာၾကားထားသည့္ စကားတစ္ခြန္း ရွိပါသည္။ “ကၽြန္မတို႕ လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ သက္တမ္းဟာ တပ္မေတာ္ ဆႏၵရွိသေလာက္ပဲ ေနရမွာပါ” ဟူေသာ စကား ျဖစ္ပါသည္။ ဤစကား သည္ အဓိပၸါယ္မ်ားစြာ ရွိပါသည္။
The Messenger ဂ်ာနယ္ အတြဲ(၄) အမွတ္(၁၇)မွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္ ။
0 comments:
Post a Comment